Myopia

Progresszív rövidlátás általános iskolás gyermekeknél

2024 augusztus 26

Az általános iskola megkezdése új és izgalmas kaland minden gyermek számára. Ugyanakkor a fejlődésük szempontjából is fontos időszak, a megfelelő látás pedig kulcsfontosságú része mindennek. Egyes országokban a gyermekeknek vizsgálatokon kell részt venniük az iskolakezdést megelőzően. A szűrővizsgálat​ során általában megvizsgálják a gyermek látását is. Amennyiben rendellenességeket észlelnek a vizsgálatok során, ajánlott felkeresni egy szemészeti szakembert. A szakember alaposabban megvizsgálja a gyermek szemét és látását, és amennyiben például rövidlátást (miópia) diagnosztizál, a szülőkkel együtt dönthet arról, hogy szüksége van-e a gyermeknek látássegítő eszközökre, például szemüvegre.

  • Szemüveget viselő kislány, aki tollal ír

Ha rövidlátásról van szó, a korai felismerés kulcsfontosságú, a gyermekek esetében pedig különösen fontos, hogy minél korábban diagnosztizálják. Ha a gyermeken - akár már az iskolai kort megelőzően - látásproblémára utaló tüneteket tapasztal, lépjen kapcsolatba egy optikussal, szemészorvossal, vagy más helyi szakemberrel. Minél korábban lépéseket tesz a rövidlátás kezelésére, annál jobb.

A progresszív miópia a rövidlátás egy speciális formája, amely az idő előrehaladtával egyre súlyosbodik. A legfontosabb, hogy megfelelő kezelésekkel megpróbáljuk lelassítani vagy megállítani a rövidlátás fokozódását, ezáltal elkerülve a súlyos rövidlátást. Ez azért fontos, mert így javíthatjuk a gyermek életminőségét, és ugyanakkor csökkenthetjük a további szembetegségek kialakulásának kockázatát is.​

Mi a rövidlátás?

Nagyítót használó szemüveges fiú
Nagyítót használó szemüveges fiú

A miópia, vagy más néven rövidlátás lényegében egy olyan látászavar, amely során a szembe bejutó fénysugarak a retina előtt fókuszálódnak. Amikor az adott személy a távolba néz, a retinán elmosódott kép keletkezik, a szem alkalmazkodásmentes állapotban van. Ezt az optikai hibát általában az okozza, hogy a szemgolyó tengelye túlságosan hosszú. A rövidlátás általában először iskolás korban jelentkezik, és nem feltétlenül vezet nagyfokú rövidlátáshoz.

  • Súlyos rövidlátásról -5 dioptriától kezdődően beszélhetünk – a meghatározástól függően.
  • A progresszív miópiát (amely a rövidlátás egy speciális formája) az jellemzi, hogy az idő előrehaladtával egyre súlyosbodik. A szemgolyó tengelyhossza éveken át növekedhet. Ez akár -12-es dioptriájú értékeket is eredményezhet. Az egészségügyi problémákon kívül ez rendkívül negatív hatással lehet a mindennapi életre is. Ilyen esetben a legtávolabbi pont, amit az adott személy élesen képes látni, mindössze nyolc centiméter távolságban van a szemtől. Látásjavító eszközök nélkül ilyen esetben lehetetlen normál életmódot folytatni.
  • A kóros rövidlátást olyan súlyos elváltozások jellemzik, mint például a szemfenéki szövődmények (például a retina leválása – lásd alább). A kóros rövidlátás nagyobb valószínűséggel – de nem feltétlenül – alakul ki súlyosan rövidlátó szem esetében.11

A rövidlátás súlyosbodásának megakadályozásának érdekében tehetünk bizonyos lépéseket. Amikor a szemorvosok rövidlátást kezelő eljárás(oka)t hajtanak végre a páciensen, a cél, hogy megvédjék a gyermeket a súlyos rövidlátás kialakulásától és a szemüket veszélyeztető hosszú távú egészségügyi következményektől. Az egészséges életmód szintén segíthet. A tanulmányok bebizonyították, hogy a napi legalább két órányi kültéri tevékenység és a közeli látást igénylő tevékenység mennyiségének csökkentése​ pozitív hatással van a gyermekek szemének fejlődésére.1

A fiatal szem fejlődése

Az újszülöttek általában távollátók.2 Ahogy nőnek, a szemtengely hossza is növekszik, és a lencse fénytörő képessége fejlődik, így körülbelül 10 éves korra (normális körülmények között) elérik a normális látás állapotát (emmetropia).3, 4 Ezt a természetes folyamatot emmetropizációnak nevezzük.

Emellett folyamatosan fejlődik a látásélesség is.​ Az újszülöttek látása még nem éles, azonban a látásélességük gyorsan fejlődik, és körülbelül hat–tíz éves korig folyamatosan javul.5 Ez azt jelenti, hogy iskolakezdéskor, amennyiben a gyermek látása normálisan fejlődött, a látásélességük hasonló lesz egy normális látású felnőttéhez. Az emmetróp (szabályos látású) gyermekek a közeli és távoli tárgyakat is élesen látják. Ez a fejlődés kulcsfontosságú, mivel hatással van az olvasásra, az írásra és a környezetükkel való kapcsolatukra​. Ezenkívül az általános iskolai évek során a térlátás is folyamatosan fejlődik, így a gyermekek megtanulják felismerni a tárgyak mélységét és a közöttük lévő távolságot is. Ez fontos szerepet játszik sportolás, biciklizés vagy a játszótéren való játék során. A jó mélységérzékelés segít a gyermekeknek, hogy magabiztosan mozogjanak a környezetükben, és ugyanakkor a motoros képességeket is fejleszti.

A rövidlátás megelőzése és felismerése

A gyermek korai fejlődési szakaszában kulcsfontosságú, hogy odafigyeljünk az esetleges látásproblémákra utaló jelekre. A gyakori hunyorítás és fejfájások, illetve az olvasási és írási nehézségek például ilyen jelek. Amennyiben a szülők hasonlót tapasztalnak gyermekükön, minél előbb szakemberhez kell fordulni, hogy megvizsgálják a gyermek látását.

Amennyiben látáskorrekcióra van szükség, az nagyban befolyásolhatja a gyermek iskolai és társadalmi életét. Bár a gyermekek ügyesen leplezik a kisebb vagy nagyobb látásproblémáikat, a kutatások azt bizonyítják, hogy az iskolai sikerre és az életminőségre a jó látás is hatással van.6

Megelőzés: irány a természet, tegyük le az okostelefonokat

A gyermekkori rövidlátás megelőzése érdekében a szakértők azt javasolják, hogy csökkentsük azt az időt, amelyet a gyermekek az okostelefonok és tabletek használatával vagy egyéb olyan tevékenységek végzésével töltenek, amelyek folyamatos közelre nézést igényelnek.

A gyermekeknek rendszeres szüneteket kell tartaniuk, hogy kimenjenek a szabadba. A tanulmányok azt bizonyítják, hogy a több szabadban eltöltött idő csökkenti a rövidlátás kialakulásának kockázatát, és lassítja a rövidlátás fokozódásának sebességét azoknál a gyermekeknél, akik már érintettek.7

A szakértők tehát azt javasolják, hogy a gyermekek legalább két órát tartózkodjanak napközben a természetben, életkortól függetlenül.

Ugyanakkor fontos azt is tudni, hogy a (súlyos) rövidlátás kialakulásának kockázata nagyobb abban az esetben, ha a rövidlátás első jelei még hét éves kor előtt jelentkeznek.8 Különböző tanulmányokra alapozva a ZEISS Miópiamenedzsment​ útmutatója a következőket állítja: ha egy gyermek hat éves korában a távoli fénytörési mutatója nagyobb, mint +0.75 dioptria, vagy ha hét és tíz éves kora között​ ez az érték nagyobb, mint +0.5 dioptria, akkor a gyermek szemtengelyhosszának növekedése normálisnak tekinthető. Ha az érték ennél kisebb vagy negatív tartományban van, akkor a gyermeknél fennáll a rövidlátás kialakulásának kockázata.9

  • Természetben bicikliző, szemüveget viselő, mosolygó fiú
  • Szemüveget viselő gyermekek csoportja, akik nagyítókkal játszanak a szabadban és nevetgélnek
  • Egy kisfiú, akinek a szemét a ZEISS IOLMaster 500 berendezéssel vizsgálják

Röviden

A rövidlátás szempontjából kulcsfontosságú a megelőzés

✔ Töltsön el több mint két órát naponta a szabadban, természetes napfényben.10

✔ Csökkentse a közeli látást igénylő tevékenységeket, például az olvasást és a képernyő előtt töltött időt; ezeket szabadidős tevékenységekkel kell megszakítani, ideális esetben a szabadban végzett fizikai tevékenységekkel.

✔ Évente legalább egy szemvizsgálatot végeztessen el azon gyermekek esetében, akiknél jelentős a rövidlátás kockázata.

A rövidlátás kezelése általános iskolás gyermekeknél

Amennyiben egy általános iskolás gyermek rövidlátásra utaló tüneteket produkál, fontos, hogy mielőbb észrevegyük azokat. Az iskolakezdést megelőző vizsgálat kulcsfontosságú, továbbá a tanítóknak és a szülőknek is alaposan figyelniük kell, hogy a gyermek nehézségekbe ütközik-e az órák során vagy a házi feladatok elvégzésekor. Ebben a szakaszban fontos, hogy rendszeres vizsgálatok és tesztek alapján megállapítsuk, hogy a rövidlátás normális mértékben fokozódik-e, vagy túlzott mértékben súlyosbodik-e, amely a progresszív rövidlátás jele lehet.

Amennyiben progresszív rövidlátást diagnosztizáltak, a gyermeket megfelelő kezelésben kell részesíteni. A gyermekkori és fiatalkori rövidlátás előrehaladásának lelassítása érdekében számos lehetőség áll rendelkezésre, beleértve a gyógyászati szemcseppeket, a speciális kontaktlencséket (amelyek nem minden esetben megfelelők ebben a korban), illetve a speciális szemüveglencséket is, amelyek lassíthatják a gyermek szemének túlzott mértékű megnyúlását.

Keressen optikust.

Ellenőriztesse gyermeke látását most.

Keressen ZEISS partneroptikát a környékén az Optikuskereső eszköz segítségével. Foglaljon időpontot most!

Rövidlátást korrigáló és kezelő speciális ZEISS szemüveglencsék​

A ZEISS MyoCare termékcsalád két lencsekialakítást tartalmaz, amelyeket kifejezetten a rövidlátás kezelésére hoztunk létre​. Ezek a lencsék lassíthatják a szemtengelyhossz növekedésének mértékét. Ezt a lencse funkcionális területén található speciális mikroszerkezetek segítségével érjük el, amelyek úgynevezett szimultán miópiás defókuszt hoznak létre. Ennek eredményeképpen a retinán kialakuló éles kép mellett további képek is keletkeznek a retina előtt. Ennek a célja a szemtengelyhossz növekedésének lelassítása.

A lencse közepén egy olyan terület található, amely korrigálja​ a gyermek szemének fénytörési hibáját és éles távollátást biztosít. A központi, tisztánlátást biztosító zóna körül szinte láthatatlan, kör alakú felületek – az optikai funkcióval ellátott, úgynevezett mikroszerkezetek – váltogatják egymást a korrekciós hatást biztosító zónákkal.

Az iskolás korú gyermekek számára ezek a szemüveglencsék két olyan fontos előnyt is nyújtanak, amelyek hosszú távon javíthatják az életminőségüket és egészségüket. Elsősorban, a többi lencséhez hasonlóan kijavítja a fénytörési hibákat, így a gyermek élesen láthat minden távolságra, és teljes mértékben részt vehet az iskolai tevékenységekben. Másodsorban lelassítja a rövidlátás előrehaladásának mértékét, csökkentve a súlyos rövidlátás kockázatát, illetve a potenciálisan hosszú távú szövődmények kialakulásának valószínűségét.

Összességében,​ hogy rendkívül fontos a progresszív rövidlátás kezelése és korrekciója, már általános iskolás kortól kezdődően. A kezelés hatására javulhat a gyermek általános életminősége.


Az oldal megosztása


  • 1

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Time spent in outdoor activities in relation to myopia prevention and control: a meta-analysis and systematic review. Acta Ophthalmol. 2017. szeptember;95(6):551-566.

  • 2

    Sankaridurg P, Tahhan N, Kandel H, et al. IMI Impact of myopia. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2021;62(5):2. https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.2

  • 3

    Mutti, D. O., Mitchell, G. L., Jones, L. A., Friedman, N. E., Frane, S. L., Lin, W. K., ... & Zadnik, K. (2005). Axial growth and changes in lenticular and corneal power during emmetropization in infants. Investigative ophthalmology & visual science, 46(9), 3074-3080.

  • 4

    Flitcroft, D. I. (2014). Emmetropisation and the aetiology of refractive errors. Eye, 28(2), 169-179.

  • 5

    Zadnik, K., Manny, R. E., Yu, J. A., Mitchell, G. L., Cotter, S. A., Quiralte, J. C., & Mutti, D. O. (2003). Ocular component data in schoolchildren as a function of age and gender. Optometry and Vision Science, 80(3), 226-236.

  • 6

    Leat S. J., Yadav, N. K., & Irving, E. L. (2009). Development of visual acuity and contrast sensitivity in children. Journal of optometry, 2(1), 19-26

  • 7

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Zeit in Outdoor-Aktivitäten im Zusammenhang mit der Prävention und Kontrolle von Myopie: eine Metaanalyse und systematische Überprüfung. Acta Ophthalmol. 2017;95(6):551-566. doi: 10.1111/aos.13403.

  • 8

    Rudnicka AR, Kapetanakis VV, Wathern AK, et al. Globale Variationen und zeitliche Trends in der Verbreitung von Myopie bei Kindern: Eine systematische Überprüfung und quantitative Metaanalyse: Implikationen für die Ätiologie und frühe Prävention. Br J Ophthalmol. 2016; 100: 882–890.

  • 9

    MI-Clinical-Myopia-Management-Guidelines_FINAL_German_MJ.pdf (myopiainstitute.org)

  • 10

    Jong M. Should We Be Identifying and Managing Pre-Myopia? Review of Myopia Management. 2021. február 1. Utolsó hozzáférés: 2022- október 18. Reviewofmm.com/should-we-be-identifying-and-managing-pre-myopia.

  • 11

    Kyoko Ohno-Matsui, Pei-Chang Wu, Kenji Yamashiro, Kritchai Vutipongsatorn, Yuxin Fang, Chui Ming Gemmy Cheung, Timothy Y. Y. Lai, Yasushi Ikuno, Salomon Yves Cohen, Alain Gaudric, Jost B. Jonas; IMI Pathologic Myopia. Invest. Ophthalmol. Vis. Sci. 2021;62(5):5. doi: https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.5.