Minőségbiztosítás a rotorokhoz és tengelyekhez
Betekintés a rotorokba és a tengelyekbe
A rotor a tengelyből és a beépített állandó mágnesekkel rendelkező lapkötegből áll. Az elektromos motor nagy teljesítménye és sebessége miatt a rotor nagyon kis formai és elhelyezkedési toleranciával rendelkezik, amelyet ellenőrizni kell. Az elektromos motor teljesítményét és hatékonyságát meghatározó egyik legfőbb paraméter a rotor és az állórész furata közötti légrés. Ez ugyanakkor a motor biztonságossága és megbízhatósága szempontjából is kulcsfontosságú.
Dimenzionális méréstechnika
A dimenzionális funkciókhoz olyan mérési technológiára van szükség, amely a rotor mágneses mezőjének hatása ellenére is megfelelően és pontosan működik. A mágneses mező a tapintó vagy a tapintórendszer belsejének visszaverése által hatással lehet a mérési eredményekre. Ezáltal elengedhetetlenné válnak az olyan koordináta-mérőgépek, amelyek a hosszú és nehéz tapogatórendszerek által a legkisebb toleranciákat is képesek megmérni – a ZEISS aktív szkennelési technológiával rendelkező koordináta-mérőgépei tökéletesek a feladatra. A hosszú tapogatók lehetővé teszik a rotor összes pozíciójának a mérését, miközben a tapogatórendszer kellő távolságban helyezkedhet el az erős mágneses mezőtől ahhoz, hogy stabil és
pontos eredményeket kapjon a rotorról.
Forma- és kontúrmérés
Az elektromos és hibrid járművekben található tengely nagyon gyors és minőségi vizsgálatot igényel, főleg a formai és pozicionális toleranciára vonatkozóan, ami a gyors forgási sebesség miatt fontos. A tengely geometriájának változása és a tolerancia csökkenése mellett a koordináta-mérőgépek lehetővé teszik a szűk határértékek betartását, miközben csökkentik az áthaladási időt és növelik az előreláthatóságot. A kimagasló pontosságú, légrugós forgóasztalra szerelt és gyémánt tapogatórendszerrel ellátott ZEISS koordináta-mérőgép ideális megoldás a megbízható eredmények érdekében. A különböző koordináta-mérőgépek minden méretű tengely mérésére alkalmasak.
Porozitás elemzése
Az elektromos motorok sebességének növekedése által a rotorok erősségére és stabilitására vonatkozó elvárások is jelentősen megnövekedtek. Annak megelőzése érdekében, hogy a rotor eltörjön üzemeltetés közben, nem szabad túllépni egy adott porozitási szintet. A ZEISS számítógépes tomográfiás módszerével meghatározható a rotor zárlati gyűrűjén lévő pórusok mérete és száma. A rögzített 3D-s adatokat ezt követően elemzik és osztályozzák a ZEISS szoftverével a porozitási elemzést felhasználva.